Nog geen reviews

€ 100,99 € 108,99

Kies uw kleur:

NoColour

Kies uw maat:

1Size

Levering 2-3 Werkdagen

Deze Fomapan R100 35mm Starter Kit bevat alles voor het maken van zwart-wit dia's. De kit bestaat uit acht Fomapan R100 35mm films met elk 36 opnames en de bijhorende ontwikkelkit voor het ontwikkelen van deze acht films.

Fomapan R100 135-36

FOMAPAN R is een panchromatische zwart-wit diafilm die bedoeld is voor het maken van zwart-wit dia's. Deze unieke film kan een alternatief zijn voor de zwart-wit diafilm van Adox (Agfa), namelijk de gekende Scala. Foma heeft zelfs een eigen ontwikkelingskit ontwikkeld die volledig is afgestemd op de R100, zodat de ontwikkeling van deze speciale film zonder al te veel problemen kan verlopen. Deze kit is apart verkrijgbaar.

De vorm van de curve maakt meteen duidelijk dat de R100 gekenmerkt wordt door een zeer goede differentiatie van fijne grijstinten, zowel in licht- als schaduwpartijen. De spectrale sensibilisatie van FOMAPAN R is zo ontworpen dat bij het belichten van de film bij normaal daglicht de kleurtonen direct in echte grijstonen worden omgezet en tegelijkertijd de snelheid van de film bij belichting in kunstlicht volledig wordt behouden.

Door een zeer efficiënte anti-halolaag die zich tussen de filmbasis en de emulsielagen bevindt, beschikt de R100 over een uitstekend oplossend vermogen en een hoge contourscherpte. Hou er evenwel rekening mee dat de anti-halolaag tijdens de ontwikkelen van de film zal ontkleuren, wat normaal is.

De film heeft een nominale snelheid van ISO 100/21° bij ontwikkeling in het speciaal afgestemde Foma R100-ontwikkelingsproces. Andere ontwikkelprocessen kunnen afwijkingen van de nominale snelheid van de film tot resultaat hebben. Het is daarom aan te raden om de werkelijke snelheid van de film te controleren door in dergelijke gevallen een voorafgaande test uit te voeren.

Aantal opnames per film 36 opnames
Filmgevoeligheid ISO 100
Filmformaat 35mm Film
Ontwikkelproces Zwart-wit (omkeer)
Contrast Hoog
Korrel Heel fijn
Filmtype Zwart-wit dia

Foma R100 B&W Reversal Ontwikkelkit - 8x330ml

De Foma R100 B&W Reversal ontwikkelkit is een speciale set voor de ontwikkeling van zwart-wit diafilms zoals Fomapan R100 en Adox Scala. De set bevat vier componenten waaronder een filmontwikkelaar op basis van hydrochinon die gebruikt wordt voor het eerste en tweede ontwikkelbad, een fixeerbad op basis van ammoniumthiosulfaat en een bleek- en reinigingsbad. De ontwikkelkit dient voor de aanmaak van 8 ontwikkelbaden van elk 330 ml. Met elk bad kunnen één tot twee R100 films ontwikkeld worden, waardoor met deze set ongeveer 8 zwart-wit diafilms ontwikkeld kunnen worden.

In tegenstelling tot het normale zwart-wit negatief ontwikkelproces blijft het belichte zilver in het beeld helder en worden de onbelichte delen zwart. Hiervoor worden de belichte zilvergebieden ontwikkeld en weggespoeld en de resterende onbelichte zilvergebieden worden nogmaals belicht (tweede belichting) en opnieuw ontwikkeld, waarna ze uiteindelijk worden gefixeerd. Op deze manier krijg je een dia met prefecte grijstinten.

Het meegeleverde bleekbad is vrij van kaliumbichromat. De volledige meng- en gebruiksinstructies worden meegeleverd, samen met een ontwikkeltijdschema voor Fomapan R. Andere zwart-wit diafilms kunnen ok worden ontwikkeld door de eerste ontwikkelingstijd (5 tot 11 minuten) aan te passen.

Let op: het zwart-wit omkeerproces is niet eenvoudig! Er zijn een paar dingen waarop je moet letten om tot een goed resultaat te komen. Omdat kaliumbichromat niet meer kan worden gebruikt, moet het bleekmiddel met de grootste zorg worden behandeld. Het bleekmiddel dat in deze kit wordt gebruikt heeft een heel korte houdbaarheid van zodra het geopend is. Bij voorkeur moet het bleekmiddel daarom vlak voor het gebruik gemengd worden - bij voorkeur tijdens het ontwikkelproces. Zorg er ook voor dat de films voldoende lang in het bleekbad worden behandeld. Het is ook heel belangrijk dat de film tijdens de tweede belichting voldoende licht krijgt.

Reviews (0)

Schrijf eerste review
Nog geen reviews